Trainingen

Trainen (van trainers) en het ontwikkelen en schrijven van de bijbehorende tools – meestal op het gebied van Gender, Sport en Sociale inclusie.

DENKEN

Wanneer ik een curriculum, handboek of lesactiviteit ontwikkel heb ik snel de kern te pakken. Waar nodig voeg ik mijn expertise over sport als middel, het leiden van een goede sportles en thematische kennis – bijvoorbeeld over gender of sociale inclusie – aan toe. Tijdens het schrijven zorg ik ervoor dat de leerdoelen en lessen helder op papier komen. Daarbij laat ik ruimte voor de trainers, zodat zij lessen makkelijk aan kunnen passen voor verschillende groepen

“[The handbook] is written in a very clear way. [And] girls are much more motivated than before; they are more engaged and eager to learn”

Coaches La League in Nicaragua

“I get enthusiastic to do the activities myself!”

Gabriella, coordinator La League Brazilië

DOEN

Als trainer laat ik vaak een voorbeeld zien en vraag ik deelnemers daarna zelf een activiteit voor te bereiden. Daarop reflecteren we als groep, ik als trainer en uiteindelijk iemand ook over zichzelf. Hierdoor kan iedereen zijn expertise en talenten toevoegen in een les en leren we van elkaar. Ik voeg toe waar dat nodig is.

Als het gaat om het leren van vaardigheden, zet ik Sport & Bewegen in om te leren. Leren doe je sneller en beter door te doen of te ervaren. En het is gewoon leuk!

“Ik had al veel theorielessen over gender gehad, maar door te ervaren en te doen tijdens de training, snap ik het pas echt!” 

Abdulrahman, deelnemer training Egypte

“I learned from your lessons, but mostly from your attitude.” 

Ali, participant training Mozambique

VOORBEELDEN

La League

Voor Plan International NL, Women Win en Cruyff Foundation bracht ik drie bestaande curricula samen tot één over girls’ empowerment door voetbal. Theoretische lessen heb ik aangepast tot lessen op het voetbalveld, waar je leert door te doen. Meiden leren in La League leiderschapsvaardigheden als voetballer, als assistent coach en uiteindelijk misschien wel als prof in de sport!

La League

Voor Plan International NL, Women Win en Cruyff Foundation bracht ik drie bestaande curricula samen tot één over girls’ empowerment door voetbal. Theoretische lessen heb ik aangepast tot lessen op het voetbalveld, waar je leert door te doen. Meiden leren in La League leiderschapsvaardigheden als voetballer, als assistent coach en uiteindelijk misschien wel als prof in de sport!

She Got Game

She Got Game - ISA

Voor ISA ontwikkelde ik een curriculum op het gebied van gendergelijkheid door sport en heb ik coaches getraind in Egypte, Mali, Mozambique en Nederland. Coaches leren om leerdoelen in hun eigen lessen met jongeren toe te passen. Leerdoelen zijn bijv. je talenten kennen, doelen stellen en samenwerken om ze te realiseren. En misschien wel de belangrijkste: dat je verschillende rollen mag en kan kiezen in verschillende situaties (in plaats van dat die vastliggen omdat je een jongen of een meisje bent).

She Got Game

She Got Game - ISA

Voor ISA ontwikkelde ik een curriculum op het gebied van gendergelijkheid door sport en heb ik coaches getraind in Egypte, Mali, Mozambique en Nederland. Coaches leren om leerdoelen in hun eigen lessen met jongeren toe te passen. Leerdoelen zijn bijv. je talenten kennen, doelen stellen en samenwerken om ze te realiseren. En misschien wel de belangrijkste: dat je verschillende rollen mag en kan kiezen in verschillende situaties (in plaats van dat die vastliggen omdat je een jongen of een meisje bent).

Vind hier meer voorbeelden van projecten als deze.