Over Frames, Beeldvorming en Verhalen vertellen

Over Frames, Beeldvorming en Verhalen vertellen

– Mirjam Vossen en Judith Madigan tijdens PI Proffesional dag* – 26/09/13 –

Van jongs af aan zijn we opgegroeid met een bepaald beeld van Afrika: van armoede, honger, ziekte en hutjes, en het blijkt bepaald lastig ervan af te komen!

Hoe minder een onderwerp je interesseert, hoe meer toeval het is wat je ervan weet. En voor elk negatief frame over Afrika, moeten 5 positieve tegenoverstaan om ze te onthouden.

aid in africa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘AID in Africa: which image comes to your mind?’ - video BrandOutLoud

Een frame is een afgerond verhaal dat verteld over een probleem, de oorzaak, het gevolg, de oplossing en de moraal.  Een frame is een communicatie-tool, die door media, politici en professionele NGO’s worden gebruikt.

De volgende frames rond armoede zie je vaak:

  1. Armoede is niet de schuld van de armen zelf, daarom moeten de rijken geven. Deze vorm van liefdadigheid vind je vaak bij de christelijke traditie.
  2. Armoede is de oorzaak van een gebrek aan vooruitgang en ontwikkeling. Economische en technologische modernisering is goed. Mensen die hierin geloven gaan vaak voor het bouwen van ziekenhuizen en scholen.
  3. Elk mens is verantwoordelijk voor zijn eigen rijkdom en geluk. De oplossing zit ‘m in handel. Dit is de American Dream.
  4. Armoede gaat niet alleen om materiele armoede, maar ook om sociale uitsluiting. Armoede komt voort uit onrechtvaardigheid en ongelijkheid. De oplossing is de strijd voor gelijke rechten. Activiteiten die hierbij horen zijn toegang tot zorg, onderwijs, basale mensenrechten, empowerment en capacity building.
Mirjam Vossen onderzoekt hoe vaak deze en andere frames voorkomen (het onderzoek loopt nog).

 

Behalve ‘framen’ zijn er nog een aantal zaken waar je op moet letten bij het vertellen van een effectieve boodschap:

– Inspringen op actualiteit (hoe maak je de boodschap urgent?).

– Verhalen vertellen: verhalen blijven beter hangen dan feiten, zeker persoonlijke verhalen. Wanneer je toch feiten wilt vertellen moet dit dus ingebed zijn in een verhaal. Graphics of (grappige) beelden kunnen ook helpen feiten te vertellen die blijven hangen.

– Gebruik maken van emotie (van tevoren bedenken: welke emoties wil je oproepen? Welk verhaal of beeld hoort daarbij? Bekijk verhalen en beelden die je aanspreken; welke emoties roept het op, hoe kan je die zelf inzetten? Dit is een proces van zoeken en testen!)

– De boodschap wordt verteld door iemand die je vertrouwd (kleinschalige projecten hebben hier een groot voordeel boven grote NGO’s!).

– Resultaten laten zien of op een later moment terugkoppelen.

– Veelzijdigheid van alles wat er gebeurd op het vlak van internationale samenwerking laten zien.

(en natuurlijk de aanbevelingen voor eerlijke communicatie van IDleaks niet vergeten! – zie blog ‘No single story’)

 

*De PI Professional dag werd georganiseerd door NCDO, MyWorld en Wilde Ganzen. Dit is een persoonlijk en kort verslag van wat mij opviel, mijn eigen interpretaties, en niet uitputtend.

 

Category: Blog · Tags: ,

Leave A Comment