‘’No single story’’ in de praktijk van Particulier Initiatief

Verslag vanaf de Mediadag voor Particulier InitiatiefDe lokale partner aan het woord (23/09/13 –  70 PI’s aanwezig).* Georganiseerd door Impulsis.**

mediadag2

De inspiratie:

Chimamanda Adichie: een single story  – zoals steeds het beeld van arm Afrika laten zien – berooft mensen van hun waardigheid. Meer?  Zie: http://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg

Beeldvorming ontwikkelingssamenwerking:

  • Zielige plaatjes leveren op korte termijn meer geld op bij ontwikkelingsorganisaties. Ofwel Misery pays (uit onderzoek van Sara Kinsbergen). Media versterken het beeld van bijvoorbeeld Afrika door vooral de dingen te belichten die niet goed gaan (Good news is no news) (Uit  onderzoek van Mirjam Vossen).
  • Zielige plaatjes gaan op de lange termijn ten koste van het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking, omdat het publiek die plaatjes al 5 of 20 jaar ziet, en er in zijn beleving blijkbaar weinig is gedaan aan de armoede in de wereld, ondanks het werk van NGO’s (Brits onderzoek).
  • Het beeld dat Nederlanders hebben van Afrika – en dat steeds bevestigd wordt door de media – zorgt ervoor dat het Nederlands bedrijfsleven minder investeert in Afrika dan bedrijfsleven uit andere landen (onderzoek Berenschot).

Tijd om het anders te gaan doen! Zie aanbevelingen van IDleaks (i.s.m. andere organisaties) voor eerlijke communicatie over ontwikkelingssamenwerking: http://issuu.com/tabitha.gerrets/docs/aanbevelingen_aangaande_het_framen_/1 & www.facebook.nl/IDleaks

 

In de praktijk:

Ineke Aquarius – Butterfly Works

Eerlijke beeldvorming over ontwikkelingssamenwerking is één ding, maar eigenlijk gaat het natuurlijk om daadwerkelijk SAMENwerken met je ‘lokale partner’. Hoe doe je dat (in antwoord op vragen die aanwezigen stelden)?

– Alle stappen van begin tot eind neem je SAMEN met je partner, hoe veel tijd het ook kost. In co-creatie: www.butterflyworks.org/content/25652/co-creation_method.

– Neem de tijd & laat het initiatief bij diegene die het zou moeten doen. Veel organisaties hebben de neiging – omwille van de tijd – om dan zelf maar een aantal activiteiten te gaan doen als het hen te langzaam gaat. Maar als je staat voor gelijkwaardigheid en eigenaarschap, is het beter hier ook daadwerkelijk naar te handelen. En dat betekent dus een pas op de plaats, of stoppen wanneer dat nodig is.

Ik vond het zelf erg leuk dat Ineke dit noemde, omdat het precies is wat ik heb geleerd sinds ik een eigen bedrijf heb – en niet meer bij een NGO werk. Het werkt echt kan ik uit ervaring vertellen!

– Luister heel goed naar de doelgroep en partner, naar hun wensen, naar de manier waarop zij dingen aanpakken, etc. Maar je hoeft ook weer niet te vervallen in alleen maar luisteren, je hebt zelf ook expertise in te brengen.

– Qua communicatie: de doelgroep of partner schrijft en maakt alles. Daarna wordt het in Nederland ‘vertaald’ voor een westers publiek.

– Bij Butterfly Works staat een project na 2 à 3 jaar en wordt pas succesvol wanneer zij weg zijn. Hoe vaak hoor je het omgekeerde: ‘’het project viel stil nadat wij weg gingen’’!

– Lastig om genuanceerd te communiceren en de tijd te nemen voor daadwerkelijke samenwerking, omdat fondsen en particuliere sponsors snelheid eisen?  Haal je geld ergens anders vandaan, want er zijn zat mogelijkheden voor, zoals de verkoop spullen, een business, vraag er sponsors uit het bedrijfsleven bij, etc).

 

Uit mijn eigen workshop ‘’Je partner in PR’’ kwamen de volgende opvallende zaken naar voren – aangedragen door de deelnemers:

 Wat kan je leren van je partner of doelgroep in het ontwikkelingsland waar je werkt?

Doorzettingsvermogen; gedrevenheid; gewoon beginnen; sociale verantwoordelijkheid bestaat overal; geduld; te genieten van wat lukt; onverschrokkenheid; er is altijd een andere kant van het verhaal; er is altijd hoop; eigen oplossingen werken het best; perfectie loslaten.

 Welk verhaal wil je vertellen uit het land waar je werkt en op welke manier?

  • ‘’Ik ga in de volgende nieuwsbrief een interview van iemand uit de doelgroep van mijn project opnemen’’.
  • ‘De kracht van de doelgroep of partner laten zien’, is een sterk argument dat zij het projecten duurzaam zullen kunnen voortzetten. Je zou kunnen denken dat mensen geen geld meer doneren voor zo een verhaal, daarom is het ook  belangrijk  het verhaal te vertellen dat het project nodig is omdat de lokale overheid niet bijdraagt. En dat de stichting wel een duwtje kan geven/ het proces faciliteert.
  • ‘De partner is bijna financieel onafhankelijk’ is een sterk argument omdat het duurzaamheid voor toekomstige projecten laat zien.  Daarnaast is het óók belangrijk het verhaal te vertellen hoe de lokale partner is gegroeid en dankzij de steun van de Nederlandse stichting zover is gekomen.
  • Nieuwe communicatietechnieken (social media, internet, skype, etc) geven veel mogelijkheden om met elkaar in contact te komen, voor transparantie, voor realistische beelden, en om verhalen te delen en te checken. En zelfs voor bijvoorbeeld online medische consulten van Nederlandse verpleegkundigen aan Afrikaanse collega’s.
  • Het verhaal persoonlijk maken, zodat Nederlandse toehoorder zich ook in kan leven. Dat blijkt het makkelijkst als het gaat om het verhaal wat het betekent om naar school te kunnen gaan, of toegang tot schoon drinkwater te hebben.
  • ‘’Het voordeel van Particulier Initiatief (boven professionele NGO’s) is dat wij direct en intensief contact hebben met de partner, en dus beter het verhaal kunnen vertellen in Nederland.’’

 

Ook gepubliceerd op de website van ICCO/Impulsis: October 2013

 

*Kort verslag van wat mij opviel, mijn eigen interpretaties, en dus geen officieel verslag, en zeker niet uitputtend (al is het maar omdat ik 4 van de 5 workshop niet heb bijgewoond).

** Georganiseerd door Impulsis i.s.m. Wilde Ganzen.

Comments

One Response to “‘’No single story’’ in de praktijk van Particulier Initiatief”
  1. Geweldig Inemarie! Wat een helder verslag (en er is geen officiele versie:-)
    Complimenten voor jouw boeiende en goed gestructureerde workshop, onze partners hebben er vast veel aan gehad!

Leave A Comment